Prihlasovanie SPUSTENÉ ! Kurzy vo všetkých mestách otvárame od 30. septembra 2019.

Tabata

Ak si myslíte, že 20 sekúnd ubehne rýchlo, tak ste pravdepodobne nikdy necvičili Tabatu. 

Kde prebieha kurz Tabata? 

Trnava, Banská Bystrica, Poprad

Pre koho je kurz vhodný? 

Je ideálny pre začiatočníkov aj pokročilých, mužov a ženy. 

Prečo Tabata v UNIDC?

Kurz Tabata prebieha ako intenzívny intervalový tréning zameraný na posilnenie kondície a vytrvalosti. Pozostáva zo 4-minútových sérií šiestich až ôsmich cvikov, ktoré trvajú 20 sekúnd. Po každom cviku nasleduje 10 sekundová prestávka na oddych. Tabata kombinuje populárne cviky a kardio techniky s cieľom 100 % odbúravať tuk a tónovať svaly. Tento účinný spôsob vám pomôže naštartovať metabolizmus a spáliť 53 kalórií počas každej série! Idete do toho?

Na kurz Tabata si prineste športové fitness oblečenie, a to tričko, legíny, prípadne tepláky a tenisky. Nezabudnite si ani uterák a fľašu s vodou, pretože sa na kurze Tabaty riadne zapotíme.

Čo je to Tabata?

Tabata je vysoko-intenzívne intervalové cvičenie, ktoré patrí k najefektívnejším spôsobom chudnutia. Spadá pod skupinu HIIT tréningov (high-intesity training). Tabata získala názov podľa profesora Izumi Tabatu, ktorý uskutočnil štúdiu o účinkoch HIIT tréningu na aeróbnu a anaeróbnu kondíciu. 

Pôvodná štúdia testovala profesionálnych atlétov, ktorí boli rozdelení do dvoch skupín. Jedna skupina cvičila päťkrát týždenne neprerušovaný kardio tréning, zatiaľ čo druhá skupina absolvovala štyri HIIT tréningy podľa princípov Tabaty a jedno kardio. Výsledky štúdie potvrdili, že obe skupiny zaznamenali zvýšenie VO2, a teda efektívne využitie kyslíka v tele. Skupina, ktorá sa riadila Tabatou, si však navyše zlepšila svoju anaeróbnu kondíciu. 

Tabata tréning sa po tejto štúdií začal cvičiť nasledovne:

  • 20 sekúnd intenzívny tréning
  • 10 sekúnd odpočinok
  • 6 – 8 cvikov počas 4 minút
  • niekoľko sérií

Ak cvičíte Tabatu naozaj poctivo, 4-minútový interval vám príde ako večnosť, ale stojí to za to. Najlepšie na Tabate je však to, že spaľovanie tukov trvá omnoho dlhšie než štyri minúty. Zhadzovať tuk totiž budete aj po skončení tréningu. Prečo? Pretože 10 sekúnd vám nestačí na to, aby ste sa zotavili po 20-sekundovom intenzívnom cvičení. Váš tep srdca bude stále vysoký a nahromadená únava prispeje k tomu, aby vaše telo uvoľnilo zásoby energie z tukových buniek. To zapríčiní, že váš organizmus bude rýchlejšie spaľovať kalórie aj po tréningu. 

Tabata a HIIT – čo ich spája a líši?

Tabata a HIIT tréning sa zameriavajú na maximálnu intenzitu cvičenia počas krátkych časových úsekov s drobnými pauzami. Oba preto podporujú spaľovanie tukov, zlepšujú vytrvalosť a kondíciu, pričom prispievajú k chudnutiu. 

HIIT tréning je však širšia kategória, do ktorej Tabata spadá. Niektoré tréningy HIIT totiž umožňujú odlišné usporiadanie a časový rozsah cvikov. Napríklad, v pomere 2:1, kedy dve minúty cvičíte a jednu minútu oddychujete. Na druhej strane Tabata striktne dodržiava spomínané časy – 20 sekúnd, 10 sekúnd a 4 minúty. 

Tabata vám ušetrí čas

Tréning Tabaty je krátky, ale intenzívny. Rýchle cvičenie Tabata si preto obľúbili najmä ľudia s nabitým harmonogramom, ktorí nemajú čas nazvyš. Športovci vo vyššie spomínanej štúdii cvičili Tabatu len 45 minút. Ak teda máte vo svojom rozvrhu len pár minút navyše a chcete urobiť niečo pre svoje zdravie, kurz Tabata je pre vás ako stvorený. 

Ak idete na kurz Tabaty prvýkrát a nie ste zvyknutí pravidelne cvičiť, mali by ste začať pomaly a postupne. Nezabudnite sa pred tréningom zahriať, aby ste sa vyhli prípadným zraneniam. Čoskoro uvidíte, ako vám Tabata zmení život. Kurz Tabaty je vhodný aj pre silových športovcov, ktorí potrebujú zhodiť tuk, napríklad pred súťažou. Príďte si preto na vlastnom tele overiť účinky kurzu Tabata v UNIDC.